Nahoru
Soutěžní videa
Nahraj video

Co se děje

VYHRAJ SE SVÝM VIDEEM V 5. ROČNÍKU SOUTĚŽE!

Chodíš na základku nebo na střední? Natoč video, které stručně vystihuje fyzikální jev, a vyhraj tablet pro sebe nebo exkurzi pro celou tvou třídu. 

Učíte fyziku? Motivujte své žáky k natáčení fyzikálních experimentů a poraďte jim, jak na to. Vyhrajte pro svou školu příspěvek 200 000 Kč na moderní vybavení učebny přírodovědných předmětů. Nebo si založte učitelský profil a vytvořte si výběr z existujících videí pro zpestření výuky.

Inspirujte se videi z posledních čtyř ročníků, která najdete ve výukové sekci webu nebo naším instruktážním videem. Soutěžní video mohou poslat 1 až 3 žáci. Každé video zhodnotí odborná porota složená z fyzikářů a veřejnost hlasováním přímo na webu.

Seznamte se s pravidly soutěže. Chcete se zeptat? Napište nám!

Společně opět dokážeme, že fyzika je i zábavná. Nahrávat videa můžete od 1. října 2017 do 31. března 2018.

Těšíme se na vaše videa!

BLAHOPŘEJEME VÍTĚZŮM 4. ROČNÍKU SOUTĚŽE!

V letošním ročníku jsme od 1. října 2016 do 31. března 2017 obdrželi 152 soutěžních videí. 
Děkujeme všem žákům, učitelům, vedoucím zájmových kroužků a rodičům, kteří se na natáčení videí podíleli.

Pro porotu bylo velmi těžké vybrat ty nejlepší z nejlepších, když se sešlo tolik zajímavých, nápaditých a pěkně natočených videí. Po dlouhém zvažování jsme zvolili tyto vítěze:

Kategorie ZŠ

1. Kateřina Bártková (Šlapanice) - Harmonické tóny strun
2. Pavel Buřita, Ondřej Budka, Patrik Zajíc (Frýdlant) - Lom světla
3. Anežka Laryšová (Karviná-Ráj) - Podtlak ve sklenici

Kategorie SŠ

1. Bohumil Homola, Karel Palata, Daniel Vyhlídal (Poděbrady) - Magnusův efekt
2. Markéta Pavlovcová, Michala Brodská (České Budějovice) - Easy vtipna nenewtonska kapalina
3. Michal Ficbauer (Hradec Králové) - Zdvojovač napětí

Všichni výherci získávají moderní tablety a první z každé kategorie též pro svou školu příspěvek 200 tisíc korun na vybavení učebny pro výuku technických předmětů.

Kromě odborné poroty mohli dát hlas svému oblíbenému videu i návštěvníci tohoto webu. Proto udělujeme cenu veřejnosti za video SUBLIMACE od Nelči Parkanové (Pelhřimov) v kategorii ZŠ a za video Mechanická práce od Adély Vojslavské a Ester Šmídové v kategorii SŠ. Autoři obou videí vyhrávají pro celou svou třídu vstupenky do zábavního vědecko-technického parku a autor videa a jeho spoluautoři pak exkurzi do vybraného provozu Skupiny ČEZ.

Všem výhercům blahopřejeme a v nejbližší době je budeme osobně kontaktovat. Gratulace a poděkování však patří všem zúčastněným, protože jste dokázali, že fyzika může být srozumitelná a zábavná!

Přejeme pohodový závěr školního roku!

Tým VÍM PROČ

 

ZBÝVAJÍ UŽ JEN 3 DNY DO KONCE LETOŠNÍ SOUTĚŽE!

Vážení soutěžící,

chcete vyhrát učebnu pro svou školu? Soutěžní videa můžete nahrávat až do 31. března 2016 do 23:59:59 hodin.

Držíme vám palce!

Váš tým Vím proč

Zahájen 4. ročník soutěže. Natáčejte videa a vyhrajte!

Chodíš na základku nebo střední školu? Natoč video, které stručně vystihuje fyzikální jev, a vyhraj třeba tablet nebo exkurzi do elektrárny. 

Jste učitelem fyziky? Motivujte své žáky k natáčení fyzikálních experimentů a poraďte jim, jak na to. Vyhrajte pro svou školu příspěvek 200 000 Kč na moderní vybavení učebny přírodovědných předmětů. Nebo si založte profil, vybírejte z mnoha videí, která Vám pomohou zpestřit výuku a vytvořte si vlastní výběr videí pro výuku.

Inspirací k natáčení mohou být videa z posledních tří ročníků, která najdete ve výukové sekci webu nebo naše instruktážní video. Videa mohou žáci točit sami nebo s až dvěma spolužáky. Videopokusy bude hodnotit odborná porota složená z fyzikářů a veřejnost hlasováním přímo na webu.

Přečtete si podmínky a pravidla soutěže. Chcete se na něco zeptat? Napište nám!

Pomozte nám dokázat, že fyzika je zábava. Nahrávat videa můžete od 1. října 2016 do 31. března 2017.

Přejeme hodně štěstí a zábavy při natáčení!

Třetí ročník zná svého vítěze!

Brány soutěže Vím proč se pro letošek zavřely a všichni jste jistě zvědaví, zda právě vaše video bylo nejlepší. Vyhodnocení bylo velmi těžké, protože všechna videa jsou luxusní a porota hodnotila doslova s přesností „laboratorních vah“. Ale jak už to bývá, nemohou vyhrát všichni. Jak to tedy dopadlo?

Hlavní výhru v kategorii ZŠ získává Anežka Laryšová z Karviné s videem „Mikrovlnka i teplo“ a v kategorii SŠ spoluautoři Jan Střeleček a Tomáš Konečný z Českých Budějovic s videem „Slzy vína“. Výherci získávají moderní tablety a každý pro svou školu příspěvek 200 tisíc korun na vybavení učebny pro výuku technických předmětů. Gratulujeme!

Za vítěznými příspěvky však jen těsně zaostávají další výborná videa. Na druhém místě v kategorii ZŠ skončila fyzikální dvojčata David & Viktor Stopkovi z Prahy s videem „Proč je nebe modré aneb nebe v pytlíku“ a kategorii SŠ Kristýna Bulínová z Klatov s videem „Čistější ovzduší aneb elektrostatický odlučovač popílku“. Třetí příčku v kategorii ZŠ obsadili spoluautoři Patrik Zajíc a Pavel Buřita z Frýdlantu s videem „Stromy to dělají jinak“ a v kategorii SŠ David Schmuttermeier a Lubomír Smrček ze Znojma s videem „Dusík a jeho chladná stránka“. Všichni autoři těchto skvělých pokusů získávají krásné tablety.

Kromě odborné poroty mohli i návštěvníci dát hlas svému oblíbenému videu. Proto udělujeme cenu veřejnosti za video „Elektromagnetický vláček“ od Jana Materny a jeho týmu v kategorii ZŠ a za video „Pokusy s nenormálním tlakem“ od Jany Pivoňkové a jejího týmu v kategorii SŠ. Oba vyhrávají pro celou svou třídu vstupenky do centra světa techniky a autor videa a jeho spoluautoři pak exkurzi do vybraného provozu Skupiny ČEZ.

Všem výhercům blahopřejeme a v nejbližší době je budeme osobně kontaktovat. Gratulace a poděkování však patří všem zúčastněným, protože všechna videa jsou úžasná!

Přejeme pohodový závěr školního roku a spoustu skvělých fyzikálních zážitků!

Finišujeme třetí ročník soutěže

Vážení soutěžící,

vzhledem k obrovskému zájmu a mohutnému finiši nahrávaných videí v posledních dvou týdnech chceme všechny účastníky požádat o trpělivost. Odborná porota průběžně hodnotí a zveřejňuje všechna nahraná videa, nicméně se může stát, že některá z nahraných videí budou zveřejněna až v průběhu následujcích dní. Rádi bychom ubezpečili všechny soutěžící, že videa nahraná do 31.3.2016 23:59:59 hod. budou do soutěže zařazena. Přejeme všem hodně štěstí a děkujeme za trpělivost.

Váš tým Vím proč

Oranžová učebna je již otevřena!

Ve středu 27. ledna se slavnostně otevřela Oranžová učebna, kterou vyhrál v minulém ročníku soutěže Jakub Marek s videem Teslův transformátor. Učebnu v hodnotě 200 tisíc korun získal pro svou školu, Gymnázium Christiana Dopplera v Praze, a díky jeho skvělému experimentu mohla škola vybavit fyzikální učebnu zbrusu novými sadami na měření, které pomohou zatraktivnit výuku.

Chcete také vyhrát učebnu pro svou školu? Pak neváhejte a natáčejte své pokusy, protože soutěžní videa můžete nahrávat až do 31. března 2016. Šance na výhru je zatím vysoká! 

Vstupujeme do třetího ročníku. Zapojte se!

Soutěž Vím proč začíná svůj třetí ročník. Chodíš na základku nebo střední školu? Natoč video, které stručně vystihuje fyzikální jev, a vyhraj třeba tablet nebo exkurzi do elektrárny. 

Jste učitelem fyziky? Motivujte své žáky k natáčení fyzikálních experimentů a poraďte jim, jak na to. Kromě osobní ceny mohou vyhrát i příspěvek 200 tisíc na moderní vybavení učebny přírodovědných předmětů pro svou školu. Založte si profil a vybírejte z mnoha videí, která Vám pomohou zpestřit výuku.

Inspirací k natáčení mohou být videa z posledních dvou ročníků, která najdete ve výukové sekci webu. Videa mohou žáci točit sami nebo s až dvěma spolužáky. Videopokusy bude hodnotit odborná porota složená z fyzikářů a veřejnost hlasováním přímo na webu.

Přečtete si podmínky a pravidla soutěže. Chcete se na něco zeptat? Napište nám!

Pomozte nám dokázat, že fyzika je zábava. Nahrávat videa můžete od 1. října 2015 do 31. března 2016.

Držíme palce!

Už známe vítěze druhého ročníku!

Druhý ročník zábavné soutěže Vím proč je u konce a vy jistě netrpělivě očekáváte výsledky. Bylo to velmi těžké a pořadí těsné, celkem jste dodali téměř 300 fantastických pokusů, za což všem autorům a spoluautorům děkujeme. Bohužel, nemohli vyhrát všichni, a tak hodnotitele čekala nelehká práce.

Odborná porota si pečlivě prohlédla všechna videa a vybrala ta nejlepší. A jak to dopadlo? Hlavní výhru v kategorii ZŠ získává David Králík z Prahy s videem „Kreslení elektrickým proudem“ a v kategorii SŠ Jakub Marek z Gymnázia Christiana Dopplera v Praze s videem „Teslův transformátor“. Kromě tabletů tak získávají každý pro svou školu i příspěvek 200 tisíc korun na zařízení moderní učebny.

Za oběma vítězi však jen těsně zaostávají další videa. Druhou příčku v kategorii ZŠ obsadilo video „Bimetal“ od týmu Matěje Kotka z Brna a v kategorii SŠ video „Princip raketového motoru“ od týmu Martina Daňka z Nového Města na Moravě. Na třetím místě v kategorii ZŠ skončil Jakub Nota z Havířova s videem „Vlastnosti plynů“ a v kategorii SŠ Jitka Klaisnerová z Ostrova s videem „Krokové napětí“. Všichni tito autoři a jejich spoluautoři videí na druhém a třetím místě získávají tablet.

Kromě odborníků hodnotili videa i návštěvníci webu. Cenu veřejnosti získává video „Lihová raketa“ od Vladimíra Kafky a Davida Staňka ze ZŠ Náměšť nad Oslavou a pokus „Umělé plíce“ od Martina Runštuka ze SOŠ ochrany osob a majetku Malé Svatoňovice. Oba kluci vyhráli pro celou svou třídu vstupenky do centra světa techniky a sami pro sebe exkurzi do vybraného provozu Skupiny ČEZ.

Všem výhercům srdečně blahopřejeme! Gratulace však patří úplně všem zúčastněným. Letos jste do soutěže nahráli neuvěřitelných 298 videí a jedno je lepší než druhé. Jak už to ale v soutěžích bývá, vyhrát může jen malá skupinka účastníků. Pro nás jste ale vítězové všichni a za zaslaná videa moc děkujeme! Videa nadále můžete využívat při přípravě na zkoušení ve škole a pro inspiraci do dalších fyzikálních dobrodružství.

Výherce budeme v nejbližší době kontaktovat osobně. Všem přejeme příjemný závěr školního roku.

Čas pro nahrávání videí v tomto ročníku uplynul

Děkujeme všem za spoustu fantastických pokusů. Nyní zbývá ohodnotit a publikovat videa, která došla na poslední chvíli, a poté rozhodnout o tom, který z té spousty pokusů byl nakonec nejlepší. Porotu čeká i letos velmi náročná práce. 

Do konce soutěže zbývá již jen několik málo dní

Posledních 8 dní máš na vytvoření videa, které tobě i tvé škole může získat hromadu cen. Držíme palce!

Vyhraj a buď za hvězdu

Prodlužujeme soutěž do konce března a dáváme ti možnost získat kromě cen pro sebe i 200 tisíc korun pro tvojí školu na novou perfektní učebnu, ve které se bude učit samo! Autoři nejlepšího videa v kategorii ZŠ a SŠ získají pro školu právě tuto fantastickou cenu. 

Už máš video v soutěži? Proč nenatočit ještě jedno a nezvýšit šanci na výhru? Umíš pokus z loňského ročníku (nesoutěžní) natočit ještě lépe? Dokaž to.

V souvislosti s novinkou jsme lehce zaktualizovali podmínky soutěže. Držíme palce.

Vánoční svátky přinesly dárek příštímu vítězi Vím proč

Kromě již zmíněných cen získá absolutní vítěz dle odborné poroty 200 tisíc na vybavení fyzikální učebny pro školu! Držíme palce a všem přejeme vše nejlepší v novém roce.   

Veselé Vánoce

Přejeme tobě a tvým blízkým příjemně prožité svátky. 

Fyzikář roku získá moderní vybavení učebny a exkurzi pro třídu

Chceš jet na super exkurzi se spolužáky a pomoci škole získat až 200 tisíc korun na nově vybavenou učebnu? Přihlas učitelku či učitele fyziky do ankety Zlatý Ámos v kategorii ČEZ Ámos pro nejoblíbenějšího fyzikáře. Vítěz pro školu získá grant na vybavení moderní učebny a navíc si bude moci vybrat exkurzi pro celou třídu (do Techmánie, IQ parku nebo do elektrárny). Více informací najdeš zde. Na video mrkni tady.

Druhý ročník soutěže „Vím proč“ je tu. Zapoj se i ty!

Soutěž Vím proč vstupuje do dalšího ročníku. Natoč video, který stručně vystihuje fyzikální jev, a vyhraj tablet nebo lístky do IQ parku či Techmánie pro celou třídu. Pokud do toho nechceš jít sám, vytvoř tým s až dvěma spolužáky. 

Klidně se o konkrétním pokusu poraď s tvou učitelkou nebo učitelem fyziky. Inspiraci ti dodají také videa z prvního ročníku na tomto webu, která jsou označena jako nesoutěžní. Hlasováním pro tvé video tě můžou podpořit kamarádi.

Konkrétní podmínky projektu najdeš tady. Chceš se na něco zeptat? Napiš nám!

Pomoz nám ukázat, že fyzika je zábava!

SOUTĚŽTE JIŽ NYNÍ A ZÍSKEJTE CENU NAVÍC!

Příprava druhého ročníku soutěže Vím proč je v plném proudu, ale náš web ani v mezidobí nespí. Zkus do 31. 8. natočit video do kapitoly Elektromagnetické záření nebo Tuhé těleso. První dvě videa v těchto kapitolách odměníme. Mezi cenami jsou vrtulníky na dálkové ovládání nebo batohy. Tvé video navíc automaticky (a bez ohledu na pořadí přidání) zařadíme do druhého ročníku soutěže, které vypukne na podzim. Videa musí splňovat podmínky soutěže.

Známe vítěze!

Nejfantastičtější čtyři fyzikální měsíce jsou za námi a to, na co jste čekali, přichází. Vyhlášení vítězů, tradá: nejvíc hlasů veřejnosti v kategorii ZŠ získal pokus s názvem Coca-Cola dvakrát v akci od Kláry Mužíkové ze Stříbra. V kategorii SŠ to u veřejnosti vyhrála Lucy Čáslavská z Prahy s experimentem Světlo, vzduch, voda

Odborná porota ocenila v obou kategoriích hned tři pokusy. Za základní školy zvítězila První táborová elektrárna, kterou natočil Pavel Štěpánek z Opavy. Druhé místo obsadil Let modelu nažky, jehož autorkou je Anežka Chvojková z Prahy. Třetí příčka patří Tepelné vodivosti, již popsal David Štafl. Za středoškoláky porotu nadchla Fluorescence od Ondřeje Groborze. Druhé místo náleží Výrobě meteorologického balónu Martina Polívky. Na třetím místě se umístil Aleš Stejskal, který ví, proč se voda štěpí na kapky. Gratulujeme!

Klára Mužíková a Lucy Čáslavská, které zvolila veřejnost, získají vstupenky do centra světa techniky pro celou třídu a také se podívají do kteréhokoli z provozů Skupiny ČEZ. Holky si mohou pro sebe a spoluautory svých pokusů vybrat individuální exkurzi například do jaderné, uhelné nebo vodní elektrárny. Trojice videí, které v obou kategoriích vybrala odborná porota, přinesou svým tvůrcům tablet! 

Kdo nevyhrál, ať nesmutní! Přihlásilo se vás 192 a prostě jsme nemohli ocenit všechny. Ale podle nás je vítěz úplně každý. Fakt. Každé video má jedinečné kouzlo. Videa na webové stránce VÍMPROČ.cz zůstanou dál přístupná, aby vám pomáhala třeba při opakování na písemky. A nejlepší je, že sem můžete pokusy i nadále nahrávat. V příštím školním roce totiž plánujeme nový ročník soutěže a klíďo můžete vyhrát.

VÍTĚZE SOUTĚŽE PROZRADÍME UŽ 3. BŘEZNA!

V pondělí 3. března 2014 se na www.vimproc.cz dozvíš, která videa s fyzikálními pokusy ocenila odborná porota a kdo získá nové tablety v kategoriích pro ZŠ a SŠ. Zároveň na www.vimproc.cz nalezneš jména autorů, jejichž video získalo nejvíce hlasů veřejnosti v kategorii pro ZŠ a SŠ.

Soutěž skončila, ale videa vytvářejte dál a my je zveřejníme!

Soutěž VÍM PROČ pro letošní školní rok skončila. Vítěze odborné poroty a veřejnosti vyhlásíme 3. března 2014. Stránky VÍM PROČ však můžeš navštěvovat dál!

Využij je při opakování na písemku nebo sem nahrávej své vlastní pokusy, my je zveřejníme. Letos na podzim navíc plánujeme druhý ročník soutěže a všechna nová videa do ní zařadíme.

Čas do konce soutěže můžeš sledovat citronem!

Za každý první pokus v dosud prázdné kapitole získáš hodiny, které fungují místo na baterku na citron.

Sestřih soutěžních videí na VÍM PROČ!

Je to zlomek neuvěřitelných experimentů, které ti pomůžou zvládnout fyziku. Podívej se na video.

Přihlaš svého fyzikáře nebo fyzikářku do ankety Zlatý Ámos!

Stačí vyplnit elektronický formulář na adrese www.zlatyamos.cz. Když během ledna napíšeš krátkou příhodu s učitelem a dáš dohromady sto podpisů osob, které s nominací souhlasí, můžeš se těšit na experimentální show přímo v hodině fyziky nebo jet s celou třídou do Legolandu, Techmánie či IQ parku.

UMÍŠ UČIT? UKAŽ SE!

Znáte někoho, kdo umí dobře vysvětlovat? Řekněte mu, ať zkusí natočit 2 krátká výuková videa a zapojí se do soutěže Umíš učit? Ukaž se!

Zapojit se může kdokoli, stačí nahrát svá videa do 19. ledna 2014 na stránky umis‑ucit.cz. Následně z nich veřejnost svými hlasy vybere 10 nejoblíbenějších tvůrců, kteří získají ceny v hodnotě 10 tisíc korun. Další informace najdete na stránkách umis‑ucit.cz.

Jak byste přežili na moři?

Vyhlášení výsledků fyzikální soutěže na serverech Bravo.cz a Jen pro holky.cz 

V pátek 8. listopadu proběhlo slosování výherců fyzikální soutěže. Na otázku, jak získat sladkou vodu ze slané, správně odpovědělo osmnáct soutěžících.

Všem posíláme citronové hodiny. Tři vylosovaní navíc získají balíček pomůcek pro přípravu experimentů. Těšit se na něj může Pavla Drdlová z Brna, Bára Květová ze Stráže u Tachova a Eddy Tajber z Tlmačů na Slovensku. 

Gratulujeme!

Tým Vím proč